2010.11.20. 20:07 | Szerző: -Ani-

Amikor csak tehetem, megnézem a Duna televízió Ízőrzők című műsorát. Magyarország különböző vidékeire kalauzol el a műsor bennünket, megismerkedhetünk a táj látnivalóival, hagyományőrző művészeivel, jellegzetes ételeivel-italaival. Idős nénik, bácsik mesélnek a múltról, készítik el a lassan feledésbe merülő recepteket. Egy ilyen műsorban láttam a káposztás pogácsát, amit ma meg is sütöttem.
„Az Ófalujáról, a várról, a Lengyel-kúriáról és az alkotóházként működő Eszterházy-kastélyáról ismert Szigliget a Balaton északi partján fekszik. A filmből jellegzetes halételek mellett (kukoricalisztbe forgatott keszeg, szigligeti boros halászlé, ecetes keszeg, gyömbéres zsemlemorzsába hengergetett, kemencében sült fogas) megismerhetjük a híres, burgonyafánkkal tálalt Eszterházy-rostélyos és a kelt, hajtogatott káposztás pogácsa receptjét is.” Egy néni készítette el a filmben, és jól figyeltem mindenre, amit mondott, a recept mellett sok praktikus tanácsot árult el. Például Ő is egy idős asszonytól tanulta, hogy az élesztőt meleg tejfölben futtatja fel, és nem tejben, vagy megveregeti sodrófával jól a tésztát mielőtt azt kelni hagyja. A pogi isteni finom lett, lefotóztam és megosztom a receptet is veletek.


Hozzávalók:
50 dkg liszt, 10 dkg zsír, 10 dkg margarin (vagy vaj), 2 teáskanál só, teáskanálnyi cukor, 2 tojás, 3dl tejföl, 4 dkg élesztő.
40 dkg káposzta, só, kb. 1,5dl étolaj, 1 kiskanál kristálycukor, 1 teáskanál őrölt feketebors.
A tejfölt meglangyosítjuk. Kiveszünk belőle egy decinyit, teszünk bele cukrot, és belemorzsoljuk az élesztőt. Tetejét megszórjuk liszttel, letakarjuk, és megvárjuk, míg megkel.
Egy nagyobb tálba beletesszük a lisztet, sózzuk, hozzáadjuk a sertészsírt, (én mangalica zsírral készítettem, az volt itthon) a margarint, jól elmorzsoljuk, majd a tojások sárgáját és a megkelt élesztőt. Elkezdjük összegyúrni, közben apránként adagoljuk bele a langyos tejfölt. Lágy tésztát készítünk. Amikor már jól eldolgoztuk, akkor lisztezett gyúródeszkán megcipózzuk, sodrófával megveregetjük a tetejét, és legalább 15 percet letakarva kelesztjük.
A káposztát lereszeljük, besózzuk, és 10 percig állni hagyjuk. Kicsavarjuk, az étolajon megpirítjuk, picit fedő alatt puhítjuk, közben cukorral, és borssal fűszerezzük.
A megkelt tésztát lisztezett gyúródeszkán elsodorjuk, a párolt, kihűtött káposzta felét rásimítjuk, majd összehajtogatjuk. Újabb negyed órát kelesztjük.


Ismét elsodorjuk, megint megkenjük káposztával, és összehatjuk. Tízpercnyi pihentetés után kisodorjuk, és közepes pogácsaszaggatóval kiszúrjuk.
A megmaradt tojások fehérjét csipetnyi sóval kicsit felverjük, és bekenjük vele a pogácsák tetejét.
Sütőpapírra, vagy kikent tepsibe tesszük, majd rövid pihentetés után előmelegített sütőben megsütjük.
Ha már sütés az édesség sem maradhat ki, sütöttem „sárga-barnát” egy jól bevált, gyors recept alapján. Nagyon szeretjük, nem száraz, „fűrészporos” kávé mellé, vagy akár magában nagyon fincsi.

Hozzávalók: 20 dkg liszt, fél cs. sütőpor, 25 dkg porcukor, 1 cs. vaníliás cukor, 4 tojás, 1dl étolaj, 1dl tej, 2 evőkanál kakaópor.
Porcukrot a tojások sárgájával, vaníliás cukorral, az olajjal és a tejjel összekeverem, majd beleteszem a sütőporral elkevert lisztet, simára keverem, óvatosan hozzákeverem a tojások keményre vert habját. Sütőpapírral kibélelt két őzgerincformába osztom el a massza felét, majd a maradékba beleteszem a kakaóport, jól elkeverem, majd ezt is szépen eloszlatom a formákban a sárga tetején. Előmelegített sütőben sütöm, amikor feljön, letakarom fóliával, hogy ne égjen meg és így sütöm készre. Hogy mennyi idő alatt? Ne kérdezzétek, a tetejét szoktam megtapizni, és ha jó masszív, akkor tuti kész, de tűpróba is hatásos. :)
És ha már lúd, legyen kövér! Amikor kivettem a sütit, gyorsan beraktam vagy tíz almát sülni, imádom a sültalmát és az illatát. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://szerintem.blog.hu/api/trackback/id/tr552461798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ditlzon 2010.11.20. 21:36:25

amikor hazajövök, anyu is rengeteg dolgot készít. természetesen a konyhában nem lehet megelőzni, hiába vagyunk mi is gyakorló háziasszonyok a nővéremmel, max. a mosogatás marad :-)
ma este csak úgy összedobott egy almás-diós sütit , és összeállította a hájastésztának valót holnapra. húsleves, brassói, mindez hatalmas adagban. hát lehet így 7végén keveset enni? :-D de egy percig sem panaszkodom :-)

-Ani- 2010.11.20. 22:20:58

@ditlzon: Én igazán ilyenkor nem nagyon tudok enni belőle.... De ha nekem is a mamám készítené... hű! Almás-diós, hájas süti... megyek! :)))
Holnapra brassóin gondolkodtam éppen, aztán a fokhagymás hirtelen sült pipimell szelet mellett döntöttem, sült krumplival, friss káposztasalival, céklával. :))) Eh! mindjárt éhes leszek :))

pizs (törölt) 2010.11.21. 10:13:05

@-Ani-: Tegnap csináltam brassóit!!! Fincsi lett! :)
Szeretem a kelt tésztás dolgokat.

nemiswan 2010.11.21. 15:14:25

Ó,milyen fincsiket sütöttél már megint:) Ezt a pogit kipróbálom jövő héten .Köszi!:)

szittyazoli 2010.11.22. 09:24:44

Nálunk a pogácsa sütés férfimunkának minősül, magam is "nagy" :) pogáscsasütő és még nagyobb fogyasztó vagyok. Köszönöm hogy megosztottad velünk a recepteket.

BartiMagdolna 2010.11.22. 17:05:06

off - Küldök neked kreatív blogger díjat, ha gondolod tedd ki és add tovább...

-Ani- 2010.11.22. 19:05:16

Köszönöm szépen, ebben az évben már kaptam egyet..... gondolkodom rajta, hogy "mi is legyen, mi is legyen" :)))

nemiswan 2010.11.23. 17:25:40

Lecsekkolom,most állok neki:)) remélem,h sikerül,mert melóhelyre viszem holnap..

nemiswan 2010.11.23. 19:39:06

Skacok,ezt meg kell sütni! Isteni:)) jól sikerült,köszi Ani!

Törzsvendég:-) 2010.11.23. 19:41:44

Kijelölés,kimásolás,beillesztés,nyomtatás.Én is megfogom csinálni (majd anyukámnál,az én sütőm vacak),nagyon klassz mindkettő,a,sárga-barna is.:)
süti beállítások módosítása